MangaCZ Dnes je 18.10.2017, Registrovat...

Gymnázium co není příšerné
18.12.2010 07:00  -  Série

Když mi pošta doručila malý balíček s Gymnáziem příšer – první českou povídkovou sbírkou téměř undergroundového komiksu – pomyslel jsem si, že se autoři spolu s vydavatelem kolektivně zbláznili.

Abych se vysvětlil: underground obvykle vzniká jako temná strana mainstreamu; troufá si do míst, kam se obyčejný autor, který dbá o svou pověst a prodejní statistiky, neodváží. Ale současná česká komiksová scéna žádný skutečný mainstream nemá – v takové situaci je dost těžké trefovat se těmi správnými undergroundovými plivanci do tváře zaprdělým konformistům, o podrývání zavedených autorit ani nemluvě. Ale srdci umělce neporučíš a bratři Tesaři, co je znám, byli odjakživa umělci každým coulem, takže předpokládám, že by na mou nejapnou otázku “Proboha, proč?” odpověděli prostě “Děláme, co nás baví.”
A je to poznat, stejně jako je poznat, že oba autoři (Tonda za scénář, Jirka za kresbu) nejsou žádní nováčkové, ve svém řemesle se vyznají a médium mají v ruce. Ne, že by se nenašla místa, kde si dialogy škobrtnou nožkou o nožku nebo kde se kreslíř s detaily moc nemazal (str. 70 – Jirko, stav se, ukážu ti, jak vypadá motorová pila), ale jsou to spíš výjimky potvrzující pravidlo, které říká, že Gymnázium je zručně napsané i nakreslené. Ale bude se vám líbit? To je ta otázka za 139 korun, o kterou tu jde především.
Přiznám se bez mučení: Nejsem velkým milovníkem undergroundu, a úvod sborníku mě hned do začátku otrávil. Za prvé nesnáším, když autor začne vysvětlovat svůj záměr ještě dřív, než dostanu šanci udělat si vlastní názor. Za druhé z řečí o převracení dramatické struktury většinou dostávám osypky a obvykle si je překládám jako “nedokázali jsme dát dohromady solidní scénář”. Takže než jsem se vůbec dostal k první povídce, byl jsem rozmrzelý, malomyslný a vůbec i jinak dost nakyselo.
K mému překvapení se ale s každou následující stránkou moje nálada zlepšovala a netrvalo dlouho a přistihl jsem se, že mě Tesařovic přístup k věci dost baví: každá povídka vás zavede na malou exkurzi do středoškolského světa, který – jak všichni dobře víme – není zrovna procházka růžovou zahradou. V každé povídce autoři vezmou nějaký strach, obavu nebo frustraci, která se střední školou souvisí, a dovedou ji podle vlastních pravidel ad absurdum.
Tesařům se podařilo dát dohromady zajímavý mix žánrů – na jedné straně tu jsou blbůstky jako Tomáš (útok na národní ikony, který v Cimrmanově vlasti asi šokuje málokoho) nebo Polibky, známé z loňského Vějíře; na straně druhé dostanete ochutnat i tesařovskou variaci na noir (až nepříjemně působivé Sestry) nebo nostalgické Spolužáky (můj osobní favorit, kterému vyčítám snad jen trochu polopatický závěr). Občas mi bylo některých námětů až líto: co by se dalo vymáčknout z povídek Stroj nebo Vejška, kdyby scénárista nepohrdl “navyklým vztahem mezi vyprávěním a nápadem” a odolal pokušení převrátit zajímavě rozehraný příběh v lacinou frašku... kdo ví.
Nenechte se mýlit, milí čtenáři: Tesařové mají talent a vědí to o sobě. Ukázali to už dřív a v Gymnáziu příšer to předvádí znovu. Mají nápady, znají řemeslo a vědí, jak tyhle dvě věci skloubit do úhledného balíčku. Za sebe můžu jen doufat, že až se příště tahle autorská dvojice dá dohromady, nezůstane jen u hromádky zajímavých anekdot, ale vezmou na milost opovrhovanou klasickou dramatickou strukturu a postarají se o to, aby u nás nějaký mainstream konečně vzniknul. A až ten den přijde, budu stát ve frontě před knihkupectvím první v řadě.