MangaCZ Dnes je 24.7.2017, Registrovat...

Za mraky, země zaslíbená
18.08.2005 06:27  -  Série/Za mraky, země zaslíbená

Makoto Shinkai (Ona a její kočka, Volání vzdálených hvězd) vystavěl své první celovečerní anime kolem gigantické věže, jejíž vrchol se nachází vysoko za mraky, kam oči obyčejných pozemš?anů nikdy nedohlédnou.

Věž stojí na ostrově Hokkaidó, ale je viditelná i v Tokiu. Jako tenká svislá čára půlí oblohu nad rozděleným Japonskem, jehož jižní část spadá do sféry vlivu Spojených států, zatímco sever je pod kontrolou Sovětského svazu. V bezprostředním okolí věže se ale rozkládá úplně jiný svět.
Od této věže se na začátku odráží i osudy trojice hlavních hrdinů filmu a v závěru se k ní zase vrací. Středoškoláci Hiroki a Takuya z Hokkaida tráví volná odpoledne sestavováním letadla, na němž chtějí vzlétnout na vrchol věže. O prázdninách se k nim přidá dívka Sayuri, do které je Hiroki tajně zamilovaný. Jednoho dne ale Sayuri beze stopy zmizí a sen o letu za mraky se dvěma kamarádům začne rozplývat před očima.
Někteří autoři jsou vypravěči, kteří se ve svých dílech soustředí na příběh, jiní zase jako psychologové budují své zápletky kolem postav. Shinkai se ze všeho nejvíc podobá hudebnímu skladateli, pro nějž jsou výchozím bodem nálady a harmonie. Snímek Za mraky, země zaslíbená (Kumo no muko, yakusoku no basho, 2004) je promyšlená symfonie o třech větách. Začne jako dětsky naivní motiv plný nadějí, který je přerván nájezdem temných tónů a složitější kompozicí, s níž se pak skladba obloukem vrací zpět na začátek, aby znovu zrekapitulovala původní melodii. Film neustále útočí na divákovy emoce. Nostalgie, hořkost z vlastní nedostatečnosti, pocit nenaplněnosti a nakonec nutnost zničit staré sny, aby život mohl pokračovat do budoucnosti – tím vším vás film protáhne v silných, ale přesně vypočítaných dávkách.
I příběh má pevnější a jistější strukturu než Shinkaiovy předchozí filmy. Už tu nejsou jen ona a její kočka nebo Noboru a Nagamine a mezi nimi nepřekonatelná a skličující prázdnota. Stojí tu věž, pevná a zdánlivě nezničitelná, a postavy, které se kolem ní pohybují. 200 Základní osa příběhu je v podstatě klasické melodrama, ale obsahuje řadu neobvyklých ingrediencí, které ze Za mraky, země zaslíbená dělají nečekaně chu?ově rozmanitou stravu. Je obdivuhodné, co všechno Shinkai do filmu dokázal nacpat, aniž by to působilo přeplácaným dojmem. Svět, v němž je Japonsko po vzoru Severní a Jižní Koreje rozerváno na dva znepřátelené státy, vědecký projekt toužící dotknout se hranic paralelních dimenzí, teorie, že celý vesmír spí a zdají se mu sny, telepatické spojení dvou zamilovaných, překonávající čas a prostor, naivní dětský slib, který v dospělosti dostává osudovou příchu?... je toho tolik, až se z toho divákovi točí hlava, přesto tu všechno má své místo a zapadá do sebe. Autor byl navíc natolik inteligentní, že v závěru nevyřešil všechno. Spoustu motivů nechal jen tak viset ve vzduchu, aby tajemství zůstalo živé i po skončení závěrečných titulků.
Dojem emotivní melodramatické symfonie s řadou promyšlených kompozičních nápadů ještě prohlubuje vizuální stránka filmu. Shinkai se opět ukázal jako vynikající pozorovatel prostředí. Pečlivě komponované celky prosluněného hokkaidského venkova nebo deštivého Tokia se střídají s působivými detaily cigaretového kouře nasávaného do větráku nebo záblesky slunečního světla na stropě tramvaje. Všechny kulisy filmu působí ohromujícím dojmem. Shinkai ví, že tohle je jeho silná stránka, a tak se krajinami svého filmu nepokrytě kochá. Prostředí je tu minimálně stejně důležité jako postavy a má obrovský podíl na celkové atmosféře. I když záběry krajin Shinkai občas marnotratně plýtvá, není to ke škodě celku. Nic nám proto nebrání, abychom se kochali s ním.
Pomalé tempo a komplikovanější zápletka sice vyžadují více pozornosti, ale Shinkaiův film může divákovi nabídnout víc než většina oddychových akčních anime poslední doby. Vzhledem k tomu, že reakce na Oshiiho Ghost In The Shell 2: Innocence byly silně rozporuplné a dlouho očekávaný comeback Katsuhiro Otoma Steamboy se ukázal jako nafouknutá bublina, stává se ze Za mraky, země zaslíbená horký kandidát na nejlepší anime film roku.