MangaCZ Dnes je 24.7.2014, Registrovat...

Svět šedých křídel: Haibane Renmei
05.02.2003 07:20  -  Série/Haibane Renmei

Pokud máte chu? a čas zastavit se a popřemýšlet, pokud nečekáte od anime především dynamickou akci, pokud máte rádi příběhy mírné a tiché jako vítr v trávě – pak se nechte pozvat do světa Haibane Renmei, kde andělé nelétají a ptáci přinášejí vzpomínky.

Haibane jsou podivné bytosti: se svatozáří nad hlavou a křídly mohou připomínat anděly, ale v příběhu, který nám Yoshitoshi Abe (Serial Experiments Lain, NieA_7) předkládá, mají do Božích poslů velmi daleko. Žijí v polorozbořených domechHaibane ze Starého domu a opuštěných továrnách, oblékají se do obnošených šatů a nesmí vlastnit žádné peníze. Celým jejich světem je jedno malé město a jeho blízké okolí, obkroužené vysokou zdí. Světem, do kterého se haibane rodí ze semínek, zanesených do zapomenutých koutů zaprášených místností. Bez vzpomínek na dobu, kdy byli obyčejnými lidmi, aniž by chápali, proč a do jakého světa přišli nebo kým vlastně jsou, se musí se svou novou existencí sžít stejně, jako s párem drobných popelavých křídel.
Haibane Renmei je titul, který v řadě ohledů překonává oba předchozí projekty, na kterých se Yoshitoshi Abe podílel. Je také prvním anime natočeným čistě podle jeho předlohy (na Lain pracoval jen jako návrhář postav, pro Nieu dodal hrubý námět). Převedení původního dójinshi do seriálu se povedlo na výbornou. Teprve zde tak dostáváme příležitost nechat na sebe plně působit autorovu imaginaci a originalitu, která skládá všední s nevšedním a obyčejné s tajemným do magického kaleidoskopu jménem Haibane Renmei. Divák je, podobně jako hlavní hrdinka, zprvu naprosto ztracen: neví, jak funguje svět, do kterého se dostal, ani kdo určuje pravidla, kterými se řídí. Někdo se možná bude jen obtížně smiřovat s ideou "zdi, která tu stojí, aby chránila ty uvnitř", ale Abe se v žádném případě nesnaží podat orwelovský obraz ovládané společnosti, jeho Haibane RenmeiNová křídla... nabírá úplně jiný směr. Až postupně se odkrývá skutečný smysl existence izolovaného světa, jakési paralely duchovního očistce, ve kterém dostávají haibane novou příležitost vyrovnat se s tíhou starých, zapomenutých vin. Protože jak známo, každý sám sobě může být tím nejpřísnějším soudcem i katem v jedné osobě.
I po vizuální stránce je seriál zpracovaný na vysoké úrovni a s dobrým vkusem. Postavy mají charakteristický vzhled, který Abeho práce jasně odlišuje od všech ostatních titulů žánru a který mu vydobyl jméno hned při jeho debutu v S. E. Lain. Haibane Renmei je laděn, podobně jako předchozí Niea, do měkkých pastelových barev, což dále přispívá k volnému, neuspěchanému vyznění seriálu. Velmi příjemná je rovněž animace – v dnešní předigitalizované době, Rakkakterá nadělala z anime umělohmotné renderované prefabrikáty, je radost pohledět na tak poctivě odvedenou práci klasického stylu. Jednoduchá a efektní kresba spolu s neokázalou kvalitní animací tak místy připomíná filmy Studia Ghibli, což je samo o sobě pochvala nad jiné.
Přičtěte k tomu všemu výbornou hudební stopu – v převážné většině se jedná o orchestrální skladby v překvapivě širokém spektru od klasiky po country – a dostáváte titul, který by si neměl nechat ujít žádný příznivce poeticky laděného anime. Haibane Renmei je totiž seriál, který vám – pokud budete chtít – může nabídnout jiný úhel pohledu na několik důležitých věcí. A to je vždycky dobře.